Help! Mijn Hatsan BT65 (en gelijken) repeteerd niet meer!

Help! Mijn Hatsan BT65 (en gelijken) repeteerd niet meer!

Je bent klaar om een middagje te schieten. Alles staat klaar: De buks is op druk, de kogelvanger heeft een kaart met kersverse roos, en de magazijnen zijn gevuld met je favoriete munitie.
Maar dan! Je zit klaar om te schieten, kom je er opeens achter dat de buks helemaal niet wil doorladen!

Dit kan natuurlijk duizend-en-een oorzaken hebben, Maar vandaag gaan we de 2 meest voorkomende bespreken (en oplossen): De loopring en de transporteur.

 

Welk probleem heb ik?

Allereerst moeten we constateren wat het probleem is.
In dit voorbeeld gebruiken wij de Hatsan BT65 SB Elite, maar deze oplossingen zijn ook van toepassing bij mechanisch vergelijkbare buksen (bijv. Hatsan Hercules, AT-P1, AT-44-10, etc).

 

Probleem 1: Missende loopring

Binnen in de loop zit een o-ring (2609 op bouwtekening). Deze zorgt voor de luchtdichte afsluiting tussen de probe (onderdeel dat de kogels de loop in drukt) en de loop.
Deze ring is essentieel voor het goed functioneren van de buks.

Deze ring kun je is bij ons los verkrijgbaar.

 

Symptomen:

  1. Het magazijn roteert bij het spannen wel maar de grendel gaat erg zwaar of zelfs niet helemaal naar voren.
    Dit komt doordat de kogel in de uitsparing voor de o-ring kiept en blokkeert.
  2. Bij het schieten blaast er soms lucht langs het magazijn naar de zijkanten toe.
    Door deze missende lucht kan het voorkomen dat de kogel de loop niet uit komt. Dus pas op dat je niet meerdere kogels in de loop drukt.
  3. Je ziet de ring niet zitten. Het is natuurlijk helemaal gemakkelijk te constateren door de kijken of de ring wel in de loop zit.

 

Oorzaak:

Meestal komt dit door achterstallig onderhoud of simpelweg ouderdom van de o-ring.

Het is essentieel bij persluchtbuksen om periodiek de loopring in te vetten met siliconen vet zoals (bijvoorbeeld) Hill NLGI2 of Abbey Silicone Gun Grease.
Dit kan gemakkelijk door de probe even in te vetten en heen en weer te halen langs de loopring.

Dit hoeft echt niet vaak en hoe vaak verschilt per buks, maar is wel essentieel voor het langdurig behoud.

 

Hoe lossen we dit op:

Deze is gelukkig gemakkelijk te fixen! Ga hiervoor naar Stap 1.1.

 

Probleem 2: Transporteur

De transporteur is het onderdeel dat het magazijn van de buks roteert om de volgende kogel voor de loop te indexeren.
Bij de BT65 schuift deze onder de een van de tanden bij het magazijn en druk hij deze omhoog.
Het kan voorkomen dat de transporteur net niet genoeg veerdruk of niet de juiste afwerking heeft om goed onder de tand van het magazijn te zitten.

 

Symptomen:

Wanneer je de buks spant, zie je de transporteur bewegen, maar het magazijn roteert niet mee.

 

Oorzaak:

Dit zien we eigenlijk op maar 2 manieren voorkomen: Een fabricagefout of slijtage.
Met het eerste punt kun je natuurlijk het beste direct langskomen bij de winkel waar je de buks hebt aangeschaft (beter heb je dat bij ons gedaan) en dan word het onder garantie opgelost.
In het tweede geval is het simpel op te lossen door de transporteur wat bij te werken of vervangen.

 

Hoe lossen we dit op:

Dit is iets technischer, maar is nog steeds simpel om op te lossen. Ga hiervoor naar stap 2.1.

 

 

Aan de slag!

Stap 0.1: De buks veilig stellen

We willen geen gaten in de hand of het achterhoofd, dus we zorgen dat we veilig werken.

Hiervoor halen we de drukbuis van de buks of ontluchten we deze als we een ander model hebben.
Bij de BT65 schroef deze simpelweg van de buks af.

 

Stap 1.1: De loopring vervangen

Mocht de loopring missen, dan is dit waar je begint.

Je mag priegelen als je zin hebt, maar dit is 10x makkelijker wanneer je de loop los maakt.
Hiervoor verwijder je de 2 inbus schroeven links van de grendelbehuizing en trek je de loop uit de buks.

 

 

Stap 1.2: De o-ring terug in de loop

De loopring bestel je natuurlijk bij ons via de productpagina.
Dit gaat het makkelijkste met een hakensetje, maar kan ook met ander dun (niet scherp) gereedschap.

Eerst vetten we de o-ring even in met wat siliconen vet. Dit zorgt er voor dat de ring in de toekomst langer mee gaat.
Vervolgens stoppen we deze in de loop (dubbelvouwen maakt dit makkelijker).
Hierna druk je deze met het gereedschap in de groef.

 

Stap 1.3: De loop terug in de buks

De loop terug plaatsen is natuurlijk gewoon stap 1.1 vice versa.

Eerste nemen we de loop even af met wat wapenolie zoals Ballistol of Brunox en smeren we de o-ringen om de loop in met wat siliconen vet.
Houd hierbij wel rekening met de 2 uitsparingen op de loop, hier vallen de twee inbus-schroeven in. Dit is essentieel voor het uitlijnen van de transferpoort.


 

 

 

Stap 2.1: De zijplaat verwijderen

Mocht de transporteur niet versleten zijn (dit komt ook zelden voor) dan hoeven wij deze alleen wat bij te werken.
Hiervoor verwijderen we de zijplaat van de grendelbehuizing. Deze zit vast met 3 schroeven.
Let op: zorg dat de buks niet is gespannen en gebruik hiervoor een passende schroevendraaier.

Achter deze plaat zit het mechanisme dat het magazijn roteert.
De achterste veer staat voornamelijk op spanning. Haal deze even los om te voorkomen dat deze weg schiet.

 

Stap 2.2: De transporteur bijwerken

We kunnen de transporteur (onderdeel 2632) pakken. Deze heeft een lichte knik.
De knik is het "armpje" van de transporteur dat het magazijn bij de tanden pakt.
We zetten de transporteur in een bankschroef (bij voorkeur met wat bescherming) en laten het armpje uitsteken.


Vervolgens pakken we een slagstuk en een lichte hamer en tikken we het armpje wat verder naar buiten.
Een klein beetje is genoeg. Hierdoor kan de arm meer grip pakken op de tanden van het magazijn.
Mocht het magazijn niet goed roteren dan kun je altijd nog wat verder tikken.

 

Stap 2.3: De zijplaat terugplaatsen

We nemen de onderdelen met wat wapenolie af en voor het terugplaatsen van de onderdelen kunnen we naar de afbeeldingen bij 2.1 kijken.
Bij het plaatsen van de zijplaat moeten we goed rekening houden met de veer van de magazijnstop (onderdeel 2642 en 633).
Dit onderdeel zorgt dat het magazijn niet de verkeerde kant terug kan draaien.

Bij het terugplaatsen kan het helpen om de grendel wat naar achter te halen zodat de mechaniek plaats maakt voor de plaat.

 

Dat is het! We kunnen weer schieten!
Mocht je hier nog vragen of toevoegingen over hebben? Schroom niet om contact op te nemen!

 

 

Reacties

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.