Wat zijn de verschillende tussen de FX Impact MK2 en M3?

Wat zijn de verschillende tussen de FX Impact MK2 en M3?

Natuurlijk niet te voorkomen bij een nieuwe uitvoering van deze buks, is dat wij via elk mogelijk platform deze meest gestelde vraag krijgen: Wat het verschil is tussen de MK2 en de nieuwe M3?

De verschillende tussen de FX Impact MK2 en M3

De FX Impact is toch wel een van de meest bekende modellen onder de "high-end" precisie persluchtbuksen.
En dit is ook met een goede reden!
Deze buks heeft keer op keer de grenzen verlegd dankzij de modulariteit en verstelbaarheid.

De FX Impact m3

 

Wat gaan we bespreken?

In het blog van vandaag gaan we een opsomming maken van alle upgrades op de Impact M3.
Door middel van deze lijst gaan we kijken hoe dit verschilt met de Impact MK2.


Dit zijn voornamelijk de grote upgrades die een bijzonder verschil maken.
Kleinere upgrades zoals de nauwere loopbevestiging, sluiswerk, en andere kleine aanpassingen laten we voor nu terzijde.

 

Uiteraard welke upgrade voor jou belangrijk zijn, kan ik je niet vertellen ;)
Maar waarschijnlijk geeft dit wel een idee wat van belang is.
Mocht je hier vragen over hebben, kun je altijd
contact met ons opnemen.

 

 

Dubbele regulator

Indien je al wat onderzoek hebt gedaan naar de Impact M3 is het je waarschijnlijk opgevallen dat deze buks niet één, maar twee regulators heeft.

 

Het concept van twee regulators heeft FX voor het eerst geïnnoveerd in de FX Maverick.
Dankzij de eerste regulator (welk tussen de fles en de buks zit) heeft de 2e regulator (welk in de buks zit en de plenum vult) minder stress en kan deze aanzienlijk preciezer zijn werk doen.

 

Een ander voordeel aan de extra regulator, is dat deze de druk van de aangesloten fles verlaagd.
Hierdoor kan er een 300 bar fles op de Impact worden geschroefd, ondanks dat het binnenwerk van de buks is gekeurd op 250 bar.

 

 

Power Plenum 720

De Impact MK2 had in zijn productieperiode al een upgrade gekregen met de grotere Power Plenum.
Deze gaf een aanzienlijk groter krachtpotentieel in verhouden met de MK1 en MK2 met de kleinere normale plenum.

 

De plenum is in feite de luchtvoorraad voorbij de regulator (2e) die gebruikt word voor het schot.
Wanneer de plenum een groter volume heeft, kan de buks dus meer lucht gebruiken voor het schot.

 

Nu is de Impact M3 uitgerust met een nog grotere 72cc plenum.
Dit geeft de M3 een hoge potentieel voor kracht en efficiëntie.

 

 

Wika Manometers

Een mooie upgrade voor de schutters die voor precisie willen tunen, zijn de nieuwe manometers van Wika.
Deze zijn van aanzienlijk betere kwaliteit dan de standaard FX manometers en geven dan ook meer nauwkeurige metingen.

 

Dit geeft het voordeel dat de schutter heel precies kan aflezen op welke druk zijn regulator staat ingesteld en welke druk er nog in de fles zit.

 

Deze upgrade gaat ook heel mooi samen met het nieuwe Quick Tune systeem.

 

 

Quick Tune System

De FX Impact staat natuurlijk bekend om de uitzonderlijk goede verstelbaarheid.
In voorgaande modellen was de kracht en precisie al erg breed de verstellen op een zeer nauwkeurig niveau.

 

Net als bij de vorige modellen is de hamerveer verstelbaar zowel macro, als micro verstellingen.
Voor de macro verstellingen heeft de Impact M3 een wiel met wel 16 standen.

 

Nu was het bij de voorgaande modellen erg lastig om de micro verstelling af te lezen.
Hiervoor moest de gebruiker met een schuifmaat uitmeten wat de aanpassing was.
Dit was natuurlijk wat omslachtig en ook niet ideaal om je instellingen te delen met mede schutters.

 

Nu heeft FX het Quick Tune systeem geïntroduceerd waarbij de micro verstelling kan worden aangepast met een klein wiel met nummers.
Hierdoor is het aanzienlijk makkelijker om je instellingen bij te houden en te delen dan bij de voorgaande modellen.

Quick Tune System

 

Quick Throw zijspanhevel

De buksen van FX staan al lang bekend om het soepel doorladen en spannen.
De nieuwe zijspanhevel van de M3 is uitgerust met een grotere greep en een nieuw design voor een kortere spanlengte.

 

Deze hevel is nu ook gemakkelijk om te wisselen van rechts naar links.
Dit maakt de Impact M3 direct vanuit de doos geschikt voor zowel rechts, als linkshandigen en ook voor speedshooters.

 

 

Dual Transferpoort

Een andere interessante upgrade is de toevoeging van een nieuwe transferpoort.
De transferpoort is het kanaal waarlangs de lucht vanuit de plenum naar de loop toestroomt.
Logischerwijze, hoe groter dit kanaal is, des te meer lucht er doorheen kan stromen met meer kracht als gevolg.

 

Steeds meer schutters willen met zwaardere projectielen met een hoger BC zoals slugs op hogere krachtklassen schieten voor een groter bereik en strakkere kogelbaan.
Een optie bij de Impact MK2 was het monteren van een vergrote transferpoort.
FX heeft er echter voor gezorgd dat de Impact M3 hier standaard voor is uitgerust, net de dubbele transferpoort.

 

Het beginstuk van de loopconstructie is uitgerust met twee transferpoorten aan de boven en onderkant.
De kleinere ronde transferpoort is gemerkt met de 'P' voor pellets en de grotere "brug-stijl" poort met de 's' van slugs.
De schutter kan razendsnel kiezen tussen een van deze 2 door simpelweg de loop-stelschroef los te draaien, en de loop 180 graden te draaien.

 

Deze transferpoorten kun je vinden op alle kalibers onder de .30 (.30 en .35 hebben enkel de normale transferpoort).

Dubbele transferpoort

 

Side Angled Gauge Bracket

De Side Angle Gauge Bracket is een accessoire dat aan de rechterzijde van de buks kan worden gemonteerd.

Dankzij deze beugel kan er een manometer worden gemonteerd in het zichtveld van de schutter.
Hierdoor kan de schutter tijdens het schieten zijn regulator druk in de gaten houden.

Side Angle bracket

 

 

20 MOA rails

De 20 MOA rails is een upgrade die FX ook heeft toegepast aan de laatste varianten van de MK2.
Deze rails is gemonteerd op een hoek van 20 minute of angle (5,82 MRAD / 0,33 graden).

 

Hierdoor heeft de richtkijker standaard al een compensatie voor de langere afstanden en behoud de schutter een hoger stelbereik.

 
 

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.